maanantai 22. marraskuuta 2010

























Huomenna olisi sitten International Business Theory exam. Tässä ollaan kovasti tankkailtu erillaisia entry modes että different foreign market servicing strategies. Kuten silmistä näkyy! Motiivit voidaan jakaa kolmeen eri alueeseen: market seeking, asset seeking ja cost efficiency seeking motives. Mikäli firma ei halua lähteä ulkomaille tai kokee, että markkinat voivat tarjota firmalle osia/tuotteita/palveluja tarpeeksi järkevään hintaan voi firma tehdä päätöksen siitä ostaako firma palvelut ulkomailta (outsourcingin, offshoringin ja co-sourcingin kautta) vai tekeekö firma itse osia/tuotteita/palveluja talon sisällä. Silloin kyse on make or buy decisionista ja siitä päättääkö firma externalise vai internalise.

Mikäli yhtiö päättää lähteä lähteä ulkomaille (internationalize), voidaan kyseinen tapa tehdä kahdella eri tavalla: trade tai sitten investmentin kautta. Mikäli mennään tradin kautta silloin päätettäväksi jää millä omistusmuodolla halutaan edetä. Yleisimmät trade tapauksessa ovat exporting ja licencing, ja investmentissä (FDI) greenfield tai takeover/aqcuisition.

Tässä on esimerkki mitä manufacturing firmojen ja service firmojen on otettava huomioon mennessä ulkomaille.

 Ikechi Ekeledo, K. Sivakumar, (2004) "International market entry mode strategies of manufacturing firms and service firms: A resource-based perspective".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti